(توسعه ناوگان تجاری جمهوری آذربایجان در دریای خزر) بسته شدن کانال سوئز در فروردین سال گذشته. موضوع متنوع سازی کریدورهای حمل و نقل را در دستور کار جامعه بین‌الملل قرار داد و با وقوع آشفتگی ژئوپلیتیک کنونی، کریدور ریلی شرق-غرب و دالان دریایی – ریلی ترانس خزر جذاب به نظر می‌رسد. زیرا جمهوری آذربایجان در پاسخ به چالش‌های جدید. زیرساخت‌های خود را بهبود بخشیده است.

الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان در مراسم راه اندازی کشتی. Zarifa Aliyeva که در کارخانه کشتی‌سازی باکو به سفارش. “شرکت کشتیرانی دریای خزر آذربایجان” (ASCO) ساخته شده، حضور یافت. این کشتی با ۳۰ خدمه می‌تواند ۱۰۰ مسافر، ۵۶ واگن و یا ۵۰ کامیون را به طور همزمان حمل کند.

بر اساس این شاخص‌ها، کشتی‌ «Zarifa Aliyeva» نسبت به سایر کشتی‌های فعال در حوزه خزر برتری دارد. این کشتی مجهز به تجهیزات پیشرفته، از جمله آسانسور بار، بالگرد، سیستم تثبیت کشتی در آب و هوای مواج و لوکوموتیوهای کششی است.

نامگذاری کشتی «.Zarifa Aliyeva.». به احترام و یاد دانشمند. آذربایجانی. “ظریفه علی‌وا” انجام شده است. این کشتی با. پیوستن به زنجیره عملیات. حمل‌ونقل کالا در دالان ترانزیتی ترانس خزر به افزایش استفاده از ظرفیت جمهوری آذربایجان برای جابجایی محمولات تجاری کشورهای دیگر کمک می‌کند.

امروزه ناوگان ASCO شامل ۱۳ کشتی، دو کشتی Ro-Ro و یک فروند Ro-Pax است. در حال حاضر ASCO یا همان “شرکت کشتیرانی دریای خزر آذربایجان” تنها اپراتور کشتی در دریای خزر است که حمل واگن را از طریق دریا انجام می‌دهد. این ناوگان به عنوان پلی در دریای خزر هم برای واگن‌ها و هم برای کامیون‌ها عمل می‌کند و همه ذینفعان در کریدور ترانس خزر می‌توانند از این فرصت بهره مند شوند.

یکی از دستاوردهای مهم آذربایجان در زمینه کشتیرانی راه‌اندازی کارخانه کشتی سازی باکو در سال ۲۰۱۳ است. که پتانسیل بالایی دارد و یکی از مدرن ترین شرکت‌های منطقه محسوب می‌شود. راه‌اندازی این کارخانه وابستگی به واردات برای تولید کشتی در جمهوری آذربایجان را از بین برده است.

این کارخانه در آذربایجان امکان ساخت انواع کشتی‌ها را بر اساس پروژه‌های منحصر به فرد و مفاهیم. جدید با در نظر گرفتن ویژگی‌های خاص دریای خزر و قابلیت‌های فنی. و زیرساخت‌های بندری موجود. در این حوزه فراهم کرده است. تولید کشتی‌ها مطابق با بالاترین استانداردها نشان‌دهنده قدرت دولت جمهوری آذربایجان از نظر اقتصادی، صنعتی و فناوری است. اکنون، این کارخانه در حال ساخت دو نفتکش دیگر برای ناوگان ASCO است.

در مجموع ۲۴ کشتی تا به امروز به عنوان بخشی از برنامه توسعه استراتژیک که توسط “شرکت کشتیرانی دریای خزر آذربایجان” در سال ۲۰۱۴ به تصویب رسید. به بهره برداری رسیده است. کشتی‌های آذربایجان همچنین در خارج از دریای خزر – در دریای سیاه و مدیترانه – نیز فعالیت می‌کنند. “شرکت کشتیرانی دریای خزر آذربایجان” ۱۳ کشتی شامل هفت کشتی باری و شش تانکر را اداره می‌کند.

ترکیب خدمه کشتی‌های حامل پرچم آذربایجان. از ملوانان آذربایجانی تشکیل شده است.

منبع:
https://azertag.az/