(کشتی کانتینربر خودران چین راه‌اندازی شد.) مقامات چینی گزارش داده‌اند. که پس از آزمایش‌های گسترده. اولین کشتی فیدری کانتینربر برقی خود که قابلیت دریانوردی بدون خدمه را دارد. به کار گرفته اند. کشتی ژی فی با ظرفیت ۳۰۰ تی ای یو که توسط Navigation Brilliance (BRINAV) مدیریت می‌شود. توسط گروه بندری شاندونگ در مسیر دریایی کوتاه. بین دونجیاکو و چینگدائو در استان شاندونگ شرقی به بهره‌برداری رسیده است.

کشتی ژی فی دارای طول ۳۸۴ فوت (۱۱۷متر)، عرض ۵۷ فوت (۱۷ متر) و آبخور تقریباً ۳۲ فوت (۹/۷ متر) است. همچنین مجموع ظرفیت (DWT) کشتی ۸ هزار تن می باشد.

این کشتی از یک سیستم پیشرانه الکتریکی مبتنی بر فناوری هیبریدی استفاده می‌کند که به کشتی حداکثر سرعت تقریباً ۱۲ گره (۲۲/۲ کیلومتر بر ساعت) و سرعت عملیاتی معمولی ۸ گره (۱۴/۸ کیلومتر بر ساعت) می‌دهد.

ژی فی توسط کارخانه کشتی سازی چینگدائو ساخته شده. و از آن می‌توان در سه حالت هدایت با سرنشین، هدایت از راه دور و هدایت بدون سرنشین استفاده کرد. علاوه بر این کشتی ژی فی سیستم‌های هوشمند برنامه ریزی مسیر مستقل، جلوگیری از برخورد و عملیات کنترل از راه دور نیز را ارائه می‌دهد. و همچنین از اینترنت 5G، ماهواره‌ها و دیگر سیستم‌های چند شبکه ای استفاده می‌کند.

در صورت موفقیت آمیز بودن برنامه، تیم پروژه از فناوری‌های خودران مشابه. در کشتی‌های کانتینری جدید با ظرفیت‌های بزرگ‌تر (بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ تی ای یو) استفاده می‌کنند.

منبع:
https://www.maritime-executive.com/