(صاحبان کالا به دنبال بنادر جایگزین جهت صادرات از چین) با طولانی شدن اختلالات در زنجیره تامین و قرنطینه شدن شهرهای مهم بندری چین، فرستندگان کالا، خطوط کشتیرانی و شرکت‌های لجستیکی به دنبال گزینه‌هایی جایگزین برای حمل محمولات خود هستند.

با اینکه اکثر مناطق شهر شانگ های در حالت قرنطینه است، اما بندر کانتینری این شهر که یکی از شلوغ‌ ترین بنادر جهان محسوب می‌شود. همچنان در حال فعالیت است، اما کمبود ظرفیت برای حمل‌ و نقل باعث شده زنجیره‌ تامین در این بندر با اختلال رو به رو شود.

به عنوان مثال، جزمین وال، مدیر تجاری Seko Logistics در منطقه آسیا و اقیانوسیه، می‌گوید: برخی از خطوط بزرگ کشتیرانی، از جمله مرسک (دانمارک) و وان (ژاپن)، شروع به لغو سرویس‌های خود به شانگ های کرده‌اند.

به دلیل مشکلات در لجستیک و حمل‌ و نقل، برخی از ترمینال‌ ها در بندر شانگ های تحت فشار هستند.

یا هاپاگ لوید (آلمان)، ام اس سی (سوئیس-ایتالیا)، وان و دیگر خطوط کشتیرانی گفته‌اند که به دلیل مسائل لجستیکی، کالاهای خطرناک و کانتینرهای حامل محمولات یخچالی را برای تخلیه از کشتی‌ها به جای شانگهای به سایر بنادر چین منتقل خواهند کرد.

وزارت حمل‌ و نقل چین برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات در زنجیره تامین مواد سردخانه‌ ای در سراسر شهر، دستورالعمل‌هایی صادر کرده تا حمل‌ و نقل کالاهای یخچالی و ترخیص اینگونه محمولات به حالت اولیه بازگردند طبق گزارش Norman Global Logistics (NGL)، تاکنون حداقل سفر ۴۲ فروند کشتی کانتینری تحت راهبری ائتلاف‌های بزرگ خطوط کشتیرانی مختلف به شانگ های لغو شده است.

و حجم فزاینده‌ای از کالاهای صادراتی به سمت بندر نینگبو منتقل شده. اما خبرگزاری NGL گفته که شرایط زنجیره تامین در نینگبو هم بدتر شده. و وضعیت در دومین بندر بزرگ چین همراه با افزایش مبتلایان به کووید نسبت به معیارهای جهانی رو به وخامت است.

این امر با تلاش بسیاری از فرستندگان کالا برای تغییر مسیر محموله‌هایشان از شانگهای به نینگبو همراه شده. به ویژه آنهایی که در استان‌های جیانگ سو، آنهویی و سیچوان هستند.

از سوی دیگر، طبق گزارش‌ها، رئیس‌جمهور “شی” به دستورالعمل‌های دولت خود در راستای کنترل بیماری کووید تا نقطه صفر پایبند است. و این امر تردید بیشتری را در بین متعاملین حوزه زنجیره تامین در مورد زمان پایان آسیب‌های وارده به زنجیره تامین در چین ایجاد می‌کند.

طبق گزارش Forwarder Flexport، خطوط بزرگ کشتیرانی به ارزیابی تأثیرات قرنطینه بر روی رزرو کانتینر و کشتی‌ها ادامه می‌دهند. و همچنین بسیاری از آنها به دلیل محدودیت‌ها و شیب کاهش فعالیت بندری در بنادر مهم چین به دنبال فراهم کردن. زمینه استفاده از سایر روش‌های حمل و لجستیک برای محموله‌های خود در جنوب شرق آسیا می‌باشند.

در همین حال، تکمیل موجودی کالا در انبارها برای بسیاری از واردکنندگان و خرده‌فروشان در آستانه فصل، سنتی مهم و ضروری است. در راستای گمانه‌زنی‌هایی که آیا ممکن است فشار مجددی برای تامین منابع در جنوب شرقی آسیا وجود داشته باشد. یا خیر، سانی هو، مدیر اجرایی شورای حمل‌ونقل هنگ کنگ، به Loadstar گفت: به شرطی که چین بتواند با موفقیت همه‌گیری کووید را مهار کند. می‌تواند همانند دو سال گذشته کالاها را در عرصه جهانی عرضه کند.

با این حال، تأثیر قرنطینه شانگهای فقط به حوزه لجستیک و جابجایی کالاها محدود نمی‌شود، بلکه بر فعالیت‌های اقتصادی مهم‌تر از جمله معاملات و مدیریت امور مالی و اداری نیز تأثیر گذاشته است.

منبع:
https://gcaptain.com/