تلاش هند برای تسلط بر زنجیره تامین جهانی گندم

(تلاش هند برای تسلط بر زنجیره تامین جهانی گندم) از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین که باعث توقف عرضه و تامین گندم از منطقه دریای سیاه شد. واردکنندگان اصلی گندم در جهان به دنبال یافتن، منابع ارزان برای تامین نیازهای داخلی خود هستند. منابع بازار به S&P Global Commodity Insights گفتند: هند به دنبال برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات گندم در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ است.

تلاش دولت هند در جهت صادرات پرشتاب گندم در زنجیره تامین تجارت جهانی قابل توجه است. هند با وجود اینکه دومین تولیدکننده بزرگ گندم در جهان است. و حدود ۹ درصد از ذخایر جهانی آنرا در اختیار دارد، به دلیل فرایندهای سنتی بازرگانی خود تاکنون به عنوان صادرکننده کلیدی گندم محسوب نمی‌شد.

تلاش هند برای تسلط بر زنجیره تامین جهانی گندم

درطی این دوره فروشندگان هندی با هدف بهره‌وری اقتصادی از شکاف بزرگ ایجاد شده. در نظام عرضه پس از اختلال در منطقه دریای سیاه، توانستند برای حجم زیادی از محمولات گندم خود مشتری پیدا کنند. فعالان بازار هند انتظار دارند در صورت ادامه محدودیت در عرضه و اختلالات تجاری برای صادرکنندگان عمده گندم، که اوکراین مهمترینِ آن است. صادرات گندم را در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ به حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون تن برسانند.

به گفته بازرگانان، کشور هند ۴ میلیون تن برای صادرات در ماه‌های آوریل تا آگوست در نظر گرفته که ۵۰ درصد بیشتر از حجم صادرات آن کشور در زمان مشابه و قبل از جنگ و اختلالات ناشی از آن در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ است. هند اخیراً در نقشِ تامین‌کننده اصلی گندم برای کشورهایی مانند مصر، ایران، بنگلادش و اندونزی و کشورهایی ظاهر شده که قبلا برای تامین گندم خود به اوکراین وابستگی داشتند و مقادیری گندم نیز به افغانستان اهدا کرده است.

هندوستان برای برخی از بازارهای مصرف در مقایسه با سایر صادرکنندگان کلیدی مانند استرالیا، کانادا، اتحادیه اروپا و ایالات متحده از مزیت اقتصادی بیشتر برخوردار است. بر اساس اعلام منابع تجاری، هندوستان گندم خود را با قیمت هر تن ۳۵۰ تا ۳۶۰ دلار صادر می‌کند که کمتر از قیمتِ عرضه همین محصول توسط سایر فروشندگان گندم است.

انتظار می‌رود هند برای ششمین فصل متوالی در سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۲ حجم بی‌سابقه گندم را با مازاد فراوان برداشت کند. دولت هند معمولاً برای اجرای چندین برنامه حمایت غذایی خود به حدود ۲۴ تا ۲۶ میلیون تن در سال نیاز دارد. برای سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳، هندوستان برنامه‌ریزی کرده است تا ۴۴ میلیون تن گندم برای اجرای طرح های حمایت اجتماعی و حفظ ذخایر ذخیره کند.

بر اساس گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده، منطقه دریای سیاه حدود ۲۶ درصد از تجارت جهانی گندم را به خود اختصاص داده است. از زاویه دیگر مقر اصلی ناتو در بروکسل، مسکو را به تشدید بحران جهانی غذایی با هدف قرار دادن ذخایر گندم و جلوگیری از صادرات از بنادر اوکراین متهم کرده چرا که با توقف صادرات گندم از کشور اوکراین ، مخاطرات زیادی زنجیره تامین غذایی را تهدید میکند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: رزمناوهای روسی، راهِ کشتی‌های حامل گندم را [در دریای سیاه] مسدود و از صادرات آن جلوگیری می‌کنند. او گفت: این یک شوک نامتقارن برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و باید با همبستگی و وحدت مدیریت شود.

منبع:
https://www.hellenicshippingnews.com/