پکینگ لیست (Packing list) یک اصطلاح تجاری می باشد که در میان بازرگانان و تجار بسیار مورد استفاده است. بطور کلی در انجام عملیات و تشریفات گمرکی با یکسری از مفاهیم و اطلاعات روبرو هستیم که در صورت عدم دانش نسبت به این موارد، انجام امور بازرگانی کمی سخت و پیچیده می گردد. همچنین هر بازرگان و یا کارشناس ترخیص کالا باید با این موارد آشنایی کامل داشته باشد تا بتواند با سهولت و در زمان کمتری نسبت به انجام امور گمرکی اقدام نماید. در این مقاله قصد داریم تا با پکینگ لیست آشنایی بیشتری کسب نماییم. پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

ویژگی های پکینگ لیست

پکینگ لیست از مهم ترین اسناد تجاری می باشد که در کنار هر محموله باید صادر شوند. این اسناد باید توسط شخص فروشنده کالا تهیه گردد و به مهر و امضاء آن شرکت برسد تا تضمینی بر درستی اطلاعات وارده شده از کالاها باشد.

پکینگ لیست مشخصاتی از کالاهای موجود در محموله را مانند وزن کالاها، تعداد و ابعاد آن ها، کد تعرفه گمرکی، ارزش هرقلم از کالاها و ارزش کل محموله و اطلاعاتی از این دست قبیل را دارا می باشد.

پکینگ لیست توسط شرکت فروشنده صادر می گردد و سپس آن را برای گمرک کشور مبدا ارسال می نماید. در مقابل نمونه ای از این لیست در اختیار خریدار کالا در مقصد قرار دارد که در هنگام انجام پروسه ترخیص کالا باید این مدارک را به گمرک مقصد ارائه نماید تا بتواند کالای خود را ترخیص کند. بنابراین با توجه به اهمیت پکینگ لیست، در زمان تهیه و تنظیم آن ها باید دقت درستی شود. همچنین در ادامه با این مدارک مهم بیشتر آشنا خواهیم شد و به توضیحات ریزتری از آن ها خواهیم پرداخت.

پکینگ لیست چه اطلاعاتی را شامل می‌شود؟

پکینگ لیست که با نام های دیگری نظیر صورت عدل بندی، برگه بسته بندی و صورت حساب بسته نیز شناخته می شود اطلاعات مهمی را دارا می باشد که در اختیار طرفین معامله و کسانی که نقشی در حمل و نقل، نظارت و تحویل کالا دارند قرار می دهد.اطلاعات پکینگ لیست بطور کلی شامل موارد زیر می گردند.

  • داشتن نام و آدرس و اطلاعات فروشنده به صورت کامل
  • داشتن نام و آدرس و اطلاعات خریدار به صورت کامل
  • مشخص بودن وزن کالای موجود در بسته بندی کلی و همچنین وزن جداگانه کالاها
  • مشخص بودن نام کالاها و اقلام به همراه تاریخ و شماره صدور برگه پکینگ لیست
  • ثبت شرح اقلام موجود در قرارداد به علاوه ثبت شماره قرارداد
  • ارائه نام کشور‌های مبدأ و مقصد محموله و اطلاعات آن ها
  • مشخص بودن پرداخت به صورت اعتباری یا نقدی و داشتن شماره (LC) در زمان خرید به صورت اعتبار اسنادی.
  • نحوه ارسال کالا و طریقه حمل آن ها از مسیرهای ارتباطی هوایی، دریایی، زمینی و ریلی

پکینگ لیست

مزایای استفاده از پکینگ لیست

پکینگ یکی از ضروری ترین اسناد در روابط تجاری است که باید با توافق خریدار و فروشنده و توسط فروشنده تنظیم گردد. دریافت و تهیه این فهرست مزایای بسیار مهمی را دارا می باشد که در زیر به آن ها اشاره می نماییم.

در پکینگ لیست کلیه مشخصات و تعداد کالاهای ارسال شده توسط فروشنده مشخص و معلوم می باشد و این امر جهت اثبات بارنامه داخلی بسیار کاربردی است.این مشخصات پکینگ لیست براحتی امکان وارد کردن اطلاعات را در بانک های کشور دریافت کننده دارا می باشد.

  • در این سند تعداد محصولاتی که در حال ارسال است مشخص می باشد و براحتی می توان آن ها را ساماندهی نمود.
  • با استفاده از اطلاعات می‌توانید جزئیات لازم جهت انجام بخش الکترونیکی صادرات کالا را وارد نمایید.
  • با وجود پکینگ می توان اقلامی که آسیب دیده اند را سریع تر شناسایی نمود.
  • از این برگه می توان به عنوان مدرک بارنامه استفاده نمود و همچنین اطلاعات مورد نیاز برای گواهی مبدا را نیز نشان می‌دهد.
  • در صورتی که کالاهای پکینگ لیست خطرناک تلقی شوند، می‌تواند به عنوان مدرکی برای برگه اطلاعات ایمنی عمل نماید.

بیشتر بدانید: لجستیک و زنجیره تامین

تفاوت پکینگ لیست و فاکتور تجاری

پکینگ لیست و فاکتور تجاری در نگاه اول بسیار مشابه به یکدیگر و تقریبا یکسان به نظر می رسند اما تفاوت آن ها در این است که هر کدام برای اهداف گوناگونی تهیه شده اند و نمی توان هیچ یک از این اسناد مهم را جایگزین دیگری نمود. اولین تفاوت و مهم ترین تفاوت این دو سند این است که از فاکتور تجاری برای بررسی امور مالی و حسابرسی استفاده می شود اما در برگه های پکینگ لیست علاوه بر وجود این اطلاعات کاربردی، اطلاعات دیگری مربوط به نحوه پرداخت و دیگر موارد نیز ذکر شده است و به گونه ای کامل تر می باشد. از دیگر تفاوت های فاکتور تجاری و پکینگ لیست می توان به تمرکز اصلی فاکتورهای تجاری بر روی پرداخت هزینه های حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی اشاره نمود. در صورتی که فهرست عدل بندی یا پکینگ لیست، چک لیستی است که اطلاعات کامل مرسوله را ارائه می نماید. این دو سند تجاری در کنار هم بسیار قابل اهمیت بوده و باعث می شود ارزش مرسوله های تجاری بهتر تشخیص داده شود و هزینه حمل و نقل بین المللی آن ها به شکل بهتری محاسبه گردد.
سخن پایانی
پکینگ لیست ها برای شرکت حمل و نقل بین المللی و واردات و صادرات یکی از مهم ترین اسناد بشمار می روند که علاوه بر اهمیت از ارزش عملیاتی بالایی نیز برخوردار می باشند.

ارائه این سند تجاری مزایای بسیاری به همراه دارد و باعث تسهیل در مراحل حمل و نقل کالاها، ارسال و ترخیص آن ها می گردد.

در این مقاله از سایت راهبرد تجارت سعی بر این داشتیم تا بیشتر با این سند آشنا شویم و شما عزیزان را با اهمیت و ضرورت صدور و دریافت آن باخبر نماییم. همچنین در راهبرد تجارت می توانید با مقوله ها و نام های تجاری دیگری نیز آشنا شوید تا بتوانید در روابط تجاری بین الملل خود بهتر اقدام کنید. راهبرد تجارت در بسیاری از مقوله های حمل و نقل و ترخیص کالا در کنار شما می باشد و در هر زمان می توانید با پشتیبان های ما در تماس باشید.