ممکن است تابحال واژه ترانشیپ به گوشتان خورده باشد و با خود فکر کرده باشید که ترانشیپ چیست؟ در این مقاله به بررسی ترانشیپ در حمل و نقل کالا خواهیم پرداخت و با انواع آن و همچنین معایب و مزایای این روش واردات و صادرات کالا آشنا خواهیم شد.ترانشیپ در واقع صادرات و واردات کالا با استفاده از یک مقصد میانی می باشد.

امروزه حمل و نقل کالاها از کشوری به کشور دیگر تحت تاثیر عوامل بسیاری قرار گرفته است که ممکن است صادرات و واردات کالا بطور مستقیم بین کشور مبدا و مقصد انجام نگیرد که خود این موضوع دلایلی را شامل می گردد. در حمل و نقل بین دو کشور گاه پیش می آید که این جابجایی به طور مستقیم موجب صرف هزینه های زیادی می شود.  یا اینکه امکان صادرات و واردات کالا از کشوری به دلیل تحریم های صورت گرفته امکان پذیر نباشد.

در اینجا موضوع ترانشیپ بوجود می آید که تجار می توانند به دلیل پایین آوردن هزینه های انتقال کالا و یا دور زدن تحریم های موجود کالای خود را ابتدا به یک کشور واسطه و یا میانی منتقل کرده و از آن کشور کالای خود را به کشور مقصد ارسال نمایند. در حالت کلی به این روش جابجایی و انتقال کالا ترانشیپ گفته می شود که در زیر مجموعه ای از ترانزیت کالا قرار دارد.

پس در مجموع اگر بخواهیم به این سوال ترانشیپ در حمل و نقل کالا چیست، پاسخ دهیم می توانیم آن را اینگونه بیان نماییم که استفاده از مقصدی میانی بین دو کشور می باشد که به دلیل تحریم ها و یا بالا بودن هزینه انتقال مستقیم از کشور مبدا به کشور مقصد از آن استفاده می نماییم. جابجایی محموله ها به وسیله ترانشیپ بار از راه های حمل و نقل مختلفی نظیر حمل و نقل ریلی، حمل و نقل هوایی و حمل و نقل دریایی قابل انجام بوده که مرسوم ترین و رایج ترین آن ها روش ترانشیب از طریق دریا می باشد.

انواع ترانشیپ

ترانشیپ بار دو نوع مختلف داخلی و  بین المللی را شامل می گردد که تفاوت چندانی را با یکدیگر ندارند و به توضیح آن ها در زیر خواهیم پرداخت.

ترانشیپ داخلی

همانطور که به آن اشاره شد ترانشیپ داخلی تفاوت چندانی با ترانشیپ بین المللی نداشته و اگر قصد ترانشیپ برای جابجایی و انتقال کالای خود را به مقاصد کشورهای مختلف دارید باید تاییدیه های لازمه آن را از طرف دولت دریافت نمایید.

برای این منظور نیاز می باشد در سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران ثبت نام نموده و از طریق قسمت کاربری اطلاعات کالای خود را وارد کنید. در مرحله بعد گزینه ترانشیپ داخلی را انتخاب کنید و در مرحله سوم نیز آیکونی با نام گمرک میان راهی را برگزینید و با توجه به مقصد مورد نظر مراحل گفته شده را انجام دهید.

ترانشیپ بین المللی

یکی از روش های قانونی در حمل و نقل کالا ترانشیپ بین المللی می باشد که به منظور کاهش هزینه های صادرات و واردات به مقاصد کشورهای مختلف انجام می شود و امروزه به صورت بخشی از تجارت جهانی انجام می گیرد. برای گرفتن مجوز این ترانشیپ فرد متقاضی این امر باید منتظر تاییدیه نهایی در بخش گمرک میانی باشد که پس از تایید، دو حالت پیش می ‏آید:

  • در حالت اول اگر ارسال بار به مقاصد‏ جداگانه صورت پذیرد، قبض کالاها باید از یکدیگر تفکیک شده و قبض جدید دریافت گردد.
  • در این صورت لازم می باشد فرد متقاضی وارد سایت گمرک شده و از منوی دریافت سریال ترانشیپ اطلاعات لازمه از قبیل شماره قبض انبار، گمرک میانی، گمرک مقصد و دیگر موارد خواسته شده را وارد نماید. در نهایت نیز برای هر مقصد، یک شماره سریال جدید ایجاد می شود که در وضعیت کوتاژ قرار دارد.
  • حالت دوم برای مواقعی است که تنها تغییر حامل یا تغییر وسیله حمل و نقل انجام گیرد. در این حالت دیگر نیازی به تفکیک قبض بارها نیست. فرد متقاضی باید از طریق منوی دریافت سریال ترانشیپ، شماره قبض گمرک میانی و مقصد را وارد نموده و شماره سریال جدید را که در وضعیت کوتاژ قرار دارد دریافت کند.

ترانشیپ

کاربرد ترانشیپ در حمل و نقل کالا

کاربرد ترانشیپ در حمل و نقل کالا را می توان در دو کاربرد کلی امکان تغییر حامل و همچنین حمل کالاها با چند مقصد بیان نمود که در زیر به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

  1. امکان تغییر حامل: در این مورد در زمانی که نیاز داشته باشید در مقصد واسطه وسیله حمل کننده کالای خود را تغییر دهید. به طور مثال: از حمل و نقل دریایی به هوایی و یا بالعکس، دیگر نیازی به پر کردن اظهار مجدد و جدید نخواهید داشت و تنها می توانید با داشتن شماره قبض انبار اولیه خود، شماره سریال و کوتاژ مربوطه را از سامانه گمرک دریافت نمایید. لازم به ذکر است که کد کوتاژ نیز در زمانی که بخواهید کالا را ترخیص کنید استفاده می گردد.
  2. حمل کالاها با چند مقصد: در این مورد ترانشیپ موقعی به کار شما می آید که محموله‏ های ارسالی شما به مقاصد مورد نظرتان، تمامی ظرفیت وسیله حمل و نقل از مبدا را اشغال کرده باشد. در این حالت، گمرک میانی در نزدیکی شهرهای مقصد انتخاب می گردد تا هر یک از محموله ها پس از تخلیه در این گمرک، تفکیک شده و به همراه قبض به صورت جداگانه در وسایل حمل و نقل مجزا بارگیری گردیده و به مقصد اصلی خود راهی شوند.

مزایای ترانشیپ در حمل و نقل

در درجه اول مزایای ترانشیپ را می توان عدم نیاز به استفاده از چند وسیله نقلیه جداگانه برای ارسال مستقیم کالاها از مبدا به شهرهای مقصد در نظر گرفت که این مورد اساسی باعث کاهش هزینه حمل و نقل کالاها می گردد. همچنین از دیگر مزایای آن باید به جلوگیری از قاچاق کالا و کاهش فرآیندهای طولانی و تشریفات گمرکی که باعث وقت گیر شدن حمل و نقل می گردد اشاره نمود. این رویه به دلیل ممنوعیت ها و تحریم ها و همچنین عدم امکان ارسال مستقیم کالا از یک کشور به کشوری دیگر و بالا بودن هزینه این ارسال بسیار کاربردی می باشد.

معایب ترانشیپ در حمل و نقل

معایب ترانشیپ در حمل و نقل را تنها می توان تاخیر در حمل و نقل کالا بیان نمود . این تاخیر نیز به این دلیل می باشد که محموله یک بار تخلیه شده و مجددا در وسیله حمل و نقلی دیگر بارگیری می گردد که این عمل لازمه ترانشیپ کالا می باشد. در بعضی مواقع ممکن است بارگیری چند روزی به طول بینجامد و بهتر است از این روش تنها در مواردی استفاده گردد که هیچگونه امکانی برای ارسال مستقیم کالا به مقصد مورد نظر وجود نداشته باشد و یا دلیلی مهم تر از طولانی شدن فرآیند انتقال کالا داشته باشیم.

سخن پایانی

در این مقاله سعی بر این داشتیم تا به پرسش ترانشیپ چیست پاسخی کامل بدهیم و شما را با این روش مهم در حمل و نقل آشنا نماییم و در ادامه مطلب نیز مزایا و معایب ترانشیپ در حمل و نقل را با هم بررسی نمودیم. امروزه در دنیای تجارت جهانی ترانشیپ کالا نقش بسیار مهمی را ایفا می نماید و روز به روز نیز در حال توسعه و گسترش می باشد. پس اگر قصد کاهش هزینه‏ های مربوط به حمل و نقل کالای خود را دارید و یا صادرات و واردات محموله مورد نظر شما به منطقه‏ ای شامل محدودیت می باشد، بهتر است روش ترانشیپ را مدنظر خود قرار دهید.