رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی مطرح کرد:

جام جهانی فوتبال در قطر؛ فرصتی مناسب برای حمل‌ونقل دریایی ایران./ ضرورت تردد منظم خطوط کشتیرانی ایران و قطر./ محدودیت‌های تردد شناورهای باری باید برداشته شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر را فرصت مناسب اقتصادی برای حمل‌ و نقل دریایی ایران دانست و گفت: باید محدودیت تردد شناورها از بنادر ایران به قطر برداشته شود و شاهد تردد منظم خطوط کشتیرانی از ایران به قطر باشیم.

سید علی حسینی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، در رابطه با صورتجلسه همکاری‌های مشترک جهت پشتیبانی ایران از جام جهانی فوتبال در قطر و امضا سند اجرایی سازی توافقنامه همکاری بندری‌و دریایی ایران و قطر، اظهار داشت: جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر فرصت بسیار خوبی برای ایران به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های اقتصادی به ویژه در حوزه حمل‌ونقل دریایی است و باید بتوانیم به شکل مطلوب از شرایط به وجود آمده استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر برخی محودیت‌ها در رابطه با تردد شناورهای ایرانی به بنادر قطر وجود دارد. که در ابتدای امر باید بتوانیم شرایط خود را به قبل از برجام بازگردانیم. و شاهد تردد منظم خطوط کشتیرانی از بنادر ایران به بنادر قطر باشیم.

گام نخست؛ بهبود تعامل دریایی و بندری با کشورهای همسایه

رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران. با بیان اینکه تردد خطوط منظم کشتیرانی از ایران به بنادر قطر، ‌تاثیر مثبتی روی صادرات کشور خواهد داشت. عنوان کرد: پیش از زمان تحریم، خطوط کشتیرانی از بنادر ایران به ۴ بندر قطر تردد داشتند. که پس از زمان تحریم تعداد این بنادر به یک مورد کاهش یافت. و عملا با محدودیت تردد شناورهای باری از بنادر ایران به بنادر قطر روبرو شدیم.
حسینی تاکید کرد:‌ اولین گام این است. که شرایط تعامل دریایی و بندری خود را با کشوری نظیر قطر و سایر کشورهای همسایه مانند امارات، کویت، عمان و…به قبل از دوران تحریم بازگردانیم تا بتوانیم وضعیت صادرات کالا را بهبود بخشیم.وی با بیان اینکه محدودیت‌های اعمال شده، به اقتصاد ایران لطمه زده است. گفت: باید در راستای احیای فرصت‌های از دست رفته تلاش کنیم. و بازار منطقه‌ای خود را مجددا به دست آوریم.

ضرورت همکاری دستگاه‌های داخلی برای پشتیبانی از جام جهانی قطر

رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه ایران می‌تواند. به برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر به عنوان یک فرصت اقتصادی نگاه کند، ‌اظهار داشت: در حوزه دریایی و بندری می‌توانیم به شکل مطلوب از بنادر ایران به قطر صادرات کالا و تردد مسافر را داشته باشیم.

حسینی با تاکید بر اینکه در عین حال باید هماهنگی مناسبی بین دستگاه‌های ذی‌ربط داخلی صورت گیرد تا به نحو مطلوب در حوزه پشتیبانی ایران در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر فعالیت کنیم، گفت: باید ترمینال‌های مسافری خود را فعال کنیم و در راستای تردد منظم خطوط کشتیرانی گام برداریم. ظرفیت بسیار خوبی در بنادر کشور برای ارتباط با کشورهای همسایه وجود دارد و ضرورت دارد با همکاری وزارت امور خارجه و تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی شاهد پویایی فعالیت حمل‌ونقل دریایی کشور در منطقه باشیم.