NVOCC یا همان حامل مشترک غیرکشتی که مخفف واژه Non-Vessel Operating Common Carrier می‌باشد. nvocc از جمله شرکت هایی هستند که در زمینه حمل و نقل دریایی فعالیت دارند. شرکت های کشتیرانی NVOCC جزو شرکت های حمل کننده یا همان کریر به شمار می‌آیند که جهت حمل و نقل کالای مشتری به عنوان واسطه عمل می‌کنند. این شرکت ها خود دارای کانتینر هستند و برای حمل کالا، تمام یا قسمتی از فضای کشتی را اجاره می‌کنند. در ادامه به تعریف NVOCCT، شرح  وظایف شرکت های nvocc، مفهوم کریر، تفاوت آن با فورواردها و حق توقف تعرفه آن ها می‌پردازیم.

NVOCC چیست؟

همانطور که گفته شد NVOCC مخفف واژه انگلیسی Non-Vessel Operating Common Carrier به معنای حامل مشترک غیرکشتی است. nvocc در واقع روش و عملیاتی می‌باشد که شرکت های کشتیرانی در زمینه حمل و نقل دریایی جهت حمل کالا از آن بهره می‌برند. به این صورت که محموله های دریافتی را توسط کانتینرهای اختصاصی خود و تنها با اجاره بخشی از فضای کشتی یا فضای کامل کشتی جا به جا می‌کنند. در این روش مسئولیت به سلامت رسیدن بار و کانتینرها به مقصد، برعهده شرکت صاحب کشتی است. بنابراین احتمال آسیب به محموله و کانتینرها تقریبا صفر می‌باشد.

تعریف کریر یا حمل کننده Carrier

شرکت هایی که تحت عنوان کریر یا حمل کننده | Carrier فعالیت می‌کنند خود دارای وسایل حمل و نقل هستند که برای حمل و نقل فیزیکی کالا با اشخاص یا فرستنده قرارداد تنظیم می‌کنند که در این صورت مسئولیت تمامی کارها بر عهده شرکت کریر است. این شرکت ها می‌توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشد. شرکت های کشتیرانی و شرکت های فعال در زمینه حمل و نقل هوایی، جاده ای و ریلی می توانند به عنوان حامل یا همان کریر فعالیت داشته باشند. در ایران اغلب شرکت هایی که به صورت کریر فعالیت می‌کنند در زمینه حمل و نقل زمینی، خدمات خود را ارائه می‌دهند. اما شرکت هایی هستند که در زمینه حمل و نقل دریایی و حمل هوایی به عنوان کریر فعالیت کنند.

آشنایی با شرکت های کشتیرانی nvocc و وظایف آن ها

شرکت های کشتیرانی nvocc که در واقع جزو شرکت های کریر محسوب می‌شوند وظیفه حمل و نقل فیزیکی کالا پس از عقد قرارداد با صاحبان کالا را برعهده دارند با این تفاوت که صاحب کشتی با برند خود نیستند. شرکت های nvocc با خریداری کانتینرهای متعدد برای انتقال محموله ها تمام یا بخشی از فضای کشتی را اجاره می‌کنند.

در مواقعی هم ممکن است علاوه بر اجاره کشتی، کانتینر هم اجاره کنند. اما این موضوعی نیست که صاحبان کالا به آن توجه کنند. موضوع مهمی که می بایست صاحب کالا در نظر بگیرد، هزینه حمل و نقل و تعرفه حق توقف کانتینر است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

شرح وظایف و مسئولیت شرکت های کشتیرانی nvocc

تمامی مسئولیت وظایف شرکت های کریر carrier برای شرکت های کشتیرانی nvocc نیز صادق است که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

  • تهیه و ارائه تمامی مدارک لازم جهت فراهم آوردن شرایط سفر
  • صدور راهنامه و عقد قرارداد حمل
  • ارائه ضمانت نامه به سازمان های مربوطه جهت دریافت اسناد و مدارک مهم
  • در نظر گرفتن مدت زمان انتقال کالای ترانزیتی و مسیر مشخص شده از سوی سازمان گمرک
  • حفاظت از پلمپ های انجام شده از سوی گمرک، ارائه اسناد و مدارک کالای مربوط به مقامات گمرکی و راه‌نامه
  • نظارت دقیق بر بارگیری محموله در مبدا و مطابقت آن با مندرجات اسناد حمل
  • در اختیار گرفتن وسیله نقلیه مناسب و امن جهت حمل و نقل
  • دقت در تحویل تمام و کمال کالا در مقصد و دریافت گواهینامه های مربوطه
  • تحویل به موقع کالا در مقصد به گیرنده
  • نظارت بر روند تخلیه بار در مقصد، شمارش دقیق کالا، امضا اسناد و مدارک زیان، کسری و اضافه بار

موارد حقوقی مربوط به شرکت های کشتیرانی nvocc

شرکت های کشتیرانی با عنوان nvocc داری حق و حقوقی هستند که باید از آن ها مطلع باشید:

  • اگر حین حمل و نقل کالا حوادث پیش‌بینی نشده اتفاق بیفتد و در حیطه اختیارات شرکت کریر نباشد به گونه ای که موجب اختلال در انجام تعهدات و وظایف کریر شود، شرکت هیچ مسئولیتی در قبال محموله و پرداخت خسارت ندارد.
  • چنانچه پس از دریافت محموله، کیفیت و کمیت کالا به درستی از سمت فرستنده تعریف نشده باشد به گونه ایی که شرکت nvocc متحمل ضرر شود، فرستنده موظف به جبران و پرداخت خسارت است.
  • هنگامی که قبل از رفع پلمپ اولیه، مغایرتی در محتویات بار باشد، شرکت کریر هیچ مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت.
  • زمانی که صاحب کالا تمام کمال هزینه را پرداخت نکند شرکت کریر حق دخل و تصرف محموله را دارد.
  • در صورتی که زمان بارگیری به تعویق بیفتد، پرداخت هزینه توقف کامیون بر عهده صاحب کالا می‌باشد.

بررسی تعرفه حق توقف شرکت های کشتیرانی nvocc

با توجه به شدت گرفتن تحریم ها در صنایع کشتیرانی و اعمال محدودیت های سرویس های کشتیرانی مطرح جهان که پیش از این حجم بالایی از کالاهای صادراتی و وارداتی ایران را جا به جا می‌کردند و همچنین محدود شدن سرویس دهی شرکت های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و عدم بارگیری و تخلیه بار کشتی ها در بسیاری از مناطق و بنادر مهم در دنیا، حضور و فعالیت شرکت های کشتیرانی موجب سهولت در انجام حمل و نقل دریایی کالاها شده است. اما از آنجایی که این شرکت ها ملزم به پرداخت هزینه جهت اجاره کانتینر و فضا از کشتی هستن، دریافت هزینه ریالی براساس تعرفه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی به صرفه و اقتصادی نبود.

به همین دلیل این شرکت ها دو نوع تعرفه حق توقف یکی برای شرکت های کشتیرانی خارجی و دیگری برای شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی در نظر گرفتند. موردی که می‌بایست صاحبان کالا حین برآورده و اعلام هزینه از سوی شرکت های nvocc در نظر گرفته داشته باشند، روند محاسبه هزینه هاست. چرا که این شرکت ها حین برآورد هزینه و اعلام آن برخلاف شرکت های خارجی و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران علاوه بر هزینه های احتمالی عملیات حمل و نقل دریایی برخی هزینه ها را در قالب Surcharge نیز اعلام می‌کنند. راهبرد تجارت آسمان پارسیان به عنوان بهترین شرکت حمل و نقل بین المللی تهران و همچنین برترین شرکت حمل و نقل بین المللی در کرج آماده ارائه تمامی خدمات در زمینه صادرات و واردات و همچنین تمامی امور لجستیک می‌باشد.