*نظارت پهپادها بر میزان آلایندگی کشتیها در دریای بالتیک*

(نظارت پهپادها بر میزان آلایندگی کشتیها در دریای بالتیک) هواپیماهای هدایت شونده از راه دور در دریای بالتیک در ماه جاری راه اندازی می‌شوند تا به طور خاص به دنبال کشتی‌هایی باشند که از سقف مجاز انتشار آلاینده‌ها تخطی می‌کنند.

این پروژه توسط آژانس ایمنی دریانوردی اروپا (EMSA) با همکاری آژانس فدرال دریایی و هیدروگرافی آلمان (BSH) انجام شده و ادامه پروژه‌های مشابهی است. که EMSA در این منطقه با استفاده از پهپادها برای انجام سایر امور نظارتی در اروپا انجام داده است.

در طول سه ماه آینده، یک پهپاد، مقدار گوگرد منتشر شده از کشتی‌ها را در دریای بالتیک اندازه‌گیری خواهد کرد و نقض محدودیت‌ها را تشخیص می‌دهد در عین حال، داده‌های تصویری نیز برای اهداف نقشه برداری و هیدروگرافی جمع آوری خواهند شد.

نظارت پهپادها بر میزان آلایندگی کشتیها در دریای بالتیک

این پهباد از پایگاه Staberhuk متعلق به نیروهای مسلح آلمان در سواحل شرقی Fehmarn برخاسته و بر فراز کشتی‌های منتخب که در کمربند Fehmarn و Kadetrinne/Kadetrenden فعالیت می‌کنند. پرواز می‌کند. تا با استفاده از حسگرهای خاص. میزان گوگرد منتشر. شده. از کشتی‌ها را اندازه‌گیری کند.

با استفاده از داده‌ها می‌توان میزان گوگرد سوخت کشتی را برآورد کرد. که طبق مقررات نمی‌تواند از سطح ۰/۱۰ درصد در منطقه کنترل دریای بالتیک (SECA) بیشتر شود. نتایج اندازه‌گیری از طریق سیستم اطلاعاتی که توسط EMSA اداره می‌شود، در اختیار مقامات بنادر اروپایی قرار می‌گیرد.

به گفته آژانس منافع دریایی اتحادیه اروپا کشتی‌ها را می‌توان به طور خاص در بندر بعدی‌اش انتخاب کرد و نمونه‌هایی از سوختش را مورد بررسی قرارداد اگر بتوان نقض محدودیت‌های گوگرد را اثبات کرد، مقصرین با مجازات‌های سنگین مواجه خواهند شد.

آژانس ایمنی دریانوردی اروپا خدمات سیستم هواپیمای هدایت از راه دور (RPAS: Remotely Piloted Aircraft System) را به صورت رایگان به کشورهای اتحادیه اروپا ارائه می‌دهد. آنها برای کمک به عملیات نظارت دریایی و نظارت بر انتشار گازهای گلخانه‌ای کشتی‌ها توسعه یافته‌اند و می‌توانند. در هر نقطه از سواحل اتحادیه اروپا فعالیت کنند. خدمات RPAS می‌تواند از عملکردهای گارد ساحلی سنتی، از جمله جستجو، نجات، پیشگیری از آلودگی و پاسخ پشتیبانی کند.

مقامات دانمارکی و فرانسوی در سال ۲۰۲۰ برنامه‌های نظارتی مشابهی را با EMSA اجرا کردند. و سال گذشته این آژانس به درخواست اداره حفاظت از محیط زیست وزارت محیط زیست لیتوانی برنامه نظارتی را در بالتیک اجرا کرد.

مقامات اسپانیایی نیز در سال ۲۰۲۱ همراه با EMSA هواپیماهای بدون سرنشین را بر روی خطوط شلوغ کشتیرانی در تنگه جبل‌الطارق مستقر کردند تا سطح گوگرد دی اکسید منتشر شده توسط کشتی‌ها را بررسی کنند. آنها نزدیک به ۱۰ درصد از کشتی‌های عبوری از تنگه جبل الطارق را برای بازرسی بیشتر از نظر نقض احتمالی مقررات فعلی گوگرد شناسایی کردند.

این پهباد در سال جاری علاوه بر اندازه‌گیری گازهای خروجی کشتی، تصویر هوایی چندطیفی را به دست خواهد آورد. هدف این تحقیق بررسی این موضوع است که آیا تصاویر هوایی می‌توانند اطلاعات تکمیلی مربوط به خدمات نقشه‌برداری هیدروگرافی آلمان را ارائه دهند یا خیر برای آب‌های کم‌عمق، مقادیر عمق سنجی را می‌توان از تصاویر استخراج کرد. این تصویر همچنین امکان نقشه‌برداری سه‌بعدی از منطقه ساحلی را نیز فراهم خواهد کرد.

پروازهای پهپادها توسط شرکت نروژی Nordic Unmanned به نمایندگی از EMSA انجام می‌شود. فناوری حسگر و قابلیت‌های تجزیه و تحلیل برای اندازه‌گیری انتشار توسط شرکت دانمارکی Explicit ApS ارائه شده است.

منبع:
https://www.maritime-executive.com/