(صادرات هند از طریق گرجستان به روسیه) حالا که طی هفته گذشته. ده‌ها کانتینر مملو از برنج، چای، قهوه و غذاهای دریایی از مبدا هند. و از طریق بنادر گرجستان به روسیه ارسال شده است. می‌توان گفت که هندوستان مسیر دسترسی دریایی جایگزین برای ارسال محموله‌های تجاری به سمت روسیه را پیدا کرده است.

پس از آنکه خطوط کشتیرانی بزرگ و بین‌المللی جهان تردد به بنادر روسیه را متوقف کردند و تجارت بین روسیه و اکثر کشورها متوقف شد، دولت هند کمیته‌ای به ریاست آنیل دیولی، مدیر اجرایی انجمن ملی مالکان کشتی هند را تشکیل داد که به بازرگانان هندی کمک کند تا راه‌های دسترسی به شیوه‌های حمل‌ونقل جایگزین را بیابند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از آنکه دو بانک روسی امکان انجام پرداخت‌ها به روپیه و روبل را فراهم ساختند، هند بار دیگر ارسال کالا به روسیه را آغاز کرده است. بعد از ۲۴ فوریه و در پی حمله روسیه به اوکراین و خالی شدن تدریجی قفسه‌های فروشگاه‌های روسی، این اولین باری است که کالا به شکل گسترده از هند به روسیه صادر می‌شوند.

به گفته تاجران هندی، بانکهای. Sberbank و Alfa Bank، تجارت دوجانبه. را بین روسیه و هندوستان تسهیل می‌کنند. مقامات هر دو کشور طرح‌هایی را در مورد چگونگی شروع مجدد تجارت و پرداخت‌ها به ویژه بر پایه روپیه و روبل، ارائه کرده‌اند.

هندوستان یکی از متحدان بزرگ روسیه محسوب می‌شود. که از زمان آغاز جنگ و اعمال تحریم‌های مختلف سیاسی و اقتصادی توسط کشورهای غربی علیه روسیه، روابط نزدیک خود را با مسکو حفظ کرده. و اکنون نفت خام روسیه را با قیمت ارزان‌تر از بازار، از مسکو می‌خرد.

آجی ساهای، مدیر کل و مدیر عامل فدراسیون سازمان‌های صادراتی هند، گفت که معاملات با روسیه از طریق بانک روسی “Sberbank” صورت می‌پذیرد. همچنین آشوین شاه، یکی از صادرکنندگان برنج، گفت: هفته گذشته ۶۰ کانتینر که هر کدام شامل ۲۲ تن برنج بوده‌اند، به روسیه صادر کرده‌ایم.

وی افزود که پرداخت‌های این معامله از طریق. “آلفا بانک” روسیه. و بانک هندی “ماهاراشترا” انجام شده است. هند سالانه ۸ میلیارد دلار تجارت با روسیه دارد که واردات آن در برگیرنده حدود ۵/۵ میلیارد دلار و شامل نفت و الماس می‌باشد. عمده صادرات هندوستان به روسیه نیز دارو، ماشین آلات، برنج و سایر مواد غذایی است.

منبع:
https://indiaseatradenews.com/