تشریک مساعی چهار کشور برای دالان ترانزیت میانی / تلاش برای اتصال به کریدور شمال – جنوب از طریق ایران

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، تداوم تحریم های گسترده بین المللی بر علیه روس ها و خارج  از دسترس شدن راه آهن سراسری روسیه (کریدور شمالی موسوم به ترانس سیبریا ریل وی) ظرفیت خط ریل بین آسیا و اروپا را به شدت تقلیل داده و اکنون فشار زیادی متوجه دالان میانی است تا کالا و کانتینر ها را از طریق راه آهن چین، خط ریل قزاقستان، مسیر دریایی خزر (بین آکتائو و باکو) و را آهن جمهوری آذربایجان و گرجستان و ترکیه به اروپا برساند و به تقاضای زمین مانده در این بازار پاسخگو باشد.

ظرفیت جابجایی کانتینر کریدور ریلی شمالی که از روسیه می گذرد، حدود یک میلیون و پانصد هزار تی ای یو در سال است در حالیکه توان سالیانه فعلی جابجایی کانتینر در دالان میانی حداکثر 100هزار تی ای یو برآورد می گردد.

در 31 مارچ 2022 (پنجشنبه 11 فروردین 1401)، چهار کشور قزاقستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه یک قرارداد چهار جانبه برای توسعه توان کریدور حمل و نقل ترانس خزر (میدان کریدور – دالان میانی) با هدف تقویت همکاری ها و افزایش پتانسیل ترانزیتی کشورهای این مسیر امضا کردند که احتمالا در آغاز یا اواسط سال 2023 اجرایی می شود.

در این قرارداد بر اهمیت همکاری بین کشورهای ذیربط و سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت ها برای ادغام کریدور حمل و نقل دالان میانی و ترانس خزر با سیستم حمل و نقل بین المللی تاکید شده است.

یکی از اولویت ها در این قرارداد افزایش مزیت رقابتی خط ریلی باکو – تفلیس – قارص (BTK) در حمل و نقل آسیا – اروپا و بالعکس و تسریع در افزایش ظرفیت این خط است.

دبیر کل انجمن مسیرهای حمل و نقل بین المللی ترانس خزر در این رابطه گفته: چنین سرمایه گذری مشترکی به دالان میانی ارزش افزوده می دهد و فرایندهای انتقال را تسهیل و عبور از کشورها با روش های مختلف حمل را آسان تر می کند.

پیش از این، مهندس ارشد و رئیس بخش سیاست فنی شرکت راه آهن دولتی قزاقستان، نیز گفته که کار حقوقی و دیپلماتیک برای ایجاد یک سرمایه گذری مشترک در جهت اتحاد ادارات راه آهن قزاقستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان در حال انجام است

این سرمایه گذاری مشترک، خدمات حمل و نقل و لجستیکی چند وجهی را با کیفیت بالا ارائه می کند و همچنین نرخ های حمل را هماهنگ و یک پلت فرم واحد فناوری اطلاعات را برای خودکارسازی کامل خدمات حمل و نقل کالا از چین به ترکیه و بنادر دریای سیاه در گرجستان معرفی می کند.

همچنین برنامه هایی برای اتصال به کریدور بین المللی شمال – جنوب (موسوم به نوستراک) ازطریق بنادر دریای خزر نیز وجود دارد تا امتداد دالان میانی به ایران، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، شرق آفریقا و هند نیز گسترش یابد.