افزایش قیمت جهانی انرژی های پاک

قیمت انرژی حاصل از نیروی باد و خورشید در بازارهای بزرگ جهان در پی تداوم اختلال در زنجیره تامین و همزمان با رشد همه هزینه‌ های دیگر از قطعات گرفته تا نیروی کار در مدت یک سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش رویترز

براساس شاخص سه ماهه شرکت Energy Level Ten که قراردادهای تجدیدپذیر را رصد می‌کند، قیمت قرارداد ها برای تجدیدپذیر ها در آمریکای شمالی ۲۸.۵ درصد و در اروپا ۲۷.۵ درصد در سال میلادی گذشته افزایش پیدا کرده است.

قیمت‌ ها در سه ماهه نخست سال میلادی جاری در آمریکای شمالی ۹.۷ درصد و در اروپا ۸.۶ درصد رشد داشته اختلالات اقتصادی، لجستیکی و مشکلات نیروی کار در دوران پاندمی کرونا از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین وخیم‌ تر شده و روند نزولی یک

دهه‌ ی هزینه برای بخش انرژی های تجدیدپذیر را معکوس کرده است.

 

این ریسک وجود دارد که هزینه‌های بالاتر، رشد تقاضا را آهسته کند. آن هم درست در شرایطی که سازمان ملل متحد. خواستار توسعه سریع‌تر انرژی پاک برای اجتناب از اثرات ناگوار تغییرات اقلیمی شده است. آنچه که این چالش را در آمریکای شمالی تشدید

کرده. ابهام درباره تمدید تخفیفهای مالیاتی از سوی قانونگذاران آمریکایی برای تاسیسات انرژی های تجدیدپذیر در راستای برنامه تغییرات اقلیمی رئیس جمهور جو بایدن است.

سازندگان همچنین نگران تحقیقات وزارت بازرگانی آمریکا هستند. که در سال میلادی جاری آغاز شده که ممکن است. به اعمال تعرفه‌هایی روی واردات پنل خورشیدی از آسیا منجر شود و هزینه‌های آنان را بالاتر ببرد. در اروپا جنگ در اوکراین باعث شده است.

دولت‌ها تلاش کنند وابستگی به گاز طبیعی روسیه را کاهش دهند و این موضوع تقاضا برای تجدیدپذیرها را تقویت کرده است.

ریموند جیمز، تحلیلگر گراهام پرایس در این باره گفت: هزینه‌های بالاتر تجدیدپذیرها در اروپا به همراه سیاستهای اقلیمی جدی‌تر این قاره، جذابیت فناوریهای گران‌تر مانند هیدروژن سبز و سوختهای زیستی را بیشتر می‌کند. طبق اعلام Energy LevelTen، در حال

حاضر افزایش قیمتهای انرژی، تقاضا را آهسته نکرده است.

در نظرسنجی این شرکت از ۲۱ مشاور انرژی و پایداری، ۷۵ درصد گفتند مشتریانشان برنامه‌های تامین را تسریع یا حفظ کرده‌اند. عاملی که خریداران را به سمت تجدیدپذیرها جذب کرده، افزایش هزینه‌های سوختهای فسیلی بوده است.

منبع:https://www.reuters.com