فریت بار چیست؟ کاربرد + مزایا و هزینه

از جمله خدمات حمل و نقل هوایی جهت ارسال خرده بار و بار مسافری

فریت بار

جابجایی اثاثیه منزل، لوازم شخصی و تجاری به خارج از کشور می‌تواند دغدغه بزرگی باشد. فکر کردن به حمل بارهای سنگین، تشریفات گمرکی و پیچیدگی‌های ارسال بین‌المللی، اضطراب سفر یا مهاجرت را دوچندان می‌کند. اما نگران نباشید! شرکت راهبرد تجارت با ارائه خدمات فریت بار و فریت بار مسافری، این دغدغه را برای شما از بین برده است.

فریت بار درواقع راه حلی آسان و مطمئن برای جابجایی وسایلتان به هر نقطه از دنیا است. فرقی نمی‌کند که قصد مهاجرت به کشوری دیگر را دارید، برای سفری طولانی نیاز به حمل لوازم خود دارید یا می‌خواهید کالایی را به‌صورت تجاری ارسال کنید، در هر صورت فریت بار بهترین گزینه برای شما خواهد بود. حال در این مقاله قصد داریم به‌طور کامل به دنیای فریت بار قدم بگذاریم و با آن بیشتر آشنا شویم، بنابراین تا تا پایان مطلب همراه ما باشید.

فریت بار چیست؟

فریت بار (Freight) به معنای حمل و نقل هوایی، زمینی یا دریایی اضافه بار مسافر به اقصی نقاط دنیا گفته می‌شود. اما در کشور ایران فریت بار جهت حمل خرده بار تجاری یا مسافری توسط هواپیما کاربرد دارد. چرا که انجام فریت بار با استفاده از روش حمل و نقل هوایی بسیار مقرون به صرفه تر از دیگر روش های حمل می‌باشد.

هزینه فریت بار معمولا یک سوم هزینه جریمه اضافه بار می‌باشد.

فریت بار اغلب برای مسافران، مهاجران یا دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند کاربرد دارد. این افراد می‌توانند بجای پرداخت هزینه های بسیار جهت اضافه بار برای حمل لوازم ضروری و شخصی خود از روش فریت بار استفاده کنند. در واقع سریع ترین، بهترین و مقرون به صرفه ترین روش برای ارسال اضافه بار مسافران استفاده از فریت بار مسافری می‌باشد. ارسال خرده بار مسافری می‌بایست توسط شرکت حمل و نقل بین المللی معتبر انجام شود چرا که این روش همانند دیگر روش های ارسال دارای ضوابط و قوانین خاص به خود می‌باشد.

فریت بار و فریت بار مسافری یا همان حمل خرده بار از طریق حمل هوایی از جمله خدماتی است که شرکت راهبرد تجارت به مشتریان خود ارائه می‌دهد. اما برخی افراد با مفهوم و شرایط انجام آن آشنایی ندارند. در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد که فریت بار چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد و هزینه های فرودگاهی مربوط به فریت بار چقدر است.

جهت مشاوره رایگان و استعلام قیمت برای بارهای مسافری و تجاری تماس بگیرید

لجستیک و مدیریت زنجیره تامین

از دیگر خدماتی که شرکت حمل و نقل بین المللی راهبرد تجارت به صورت کاملا تخصصی ارائه می‌دهد خدمات لجستیک و مدیریت زنجیره تامین است. بنابراین تمامی افرادی که در زمینه صادرات و واردات فعالیت دارند؛ می‌توانند تمامی امورور مربوط به تجارت خود را اعم از دریافت و ارسال، بسته بندی، انبارداری، ترخیص کالا و انجام تمامی امور تشریفات گمرکی خود را به ما بسپارند.
انجام تمامی امور مذکور در سریعترین بازه زمانی ممکن انجام خواهد شد.

از دیگر خدماتی که شرکت حمل و نقل بین المللی راهبرد تجارت به صورت کاملا تخصصی ارائه می‌دهد خدمات لجستیک و مدیریت زنجیره تامین است. بنابراین تمامی افرادی که در زمینه صادرات و واردات فعالیت دارند؛ می‌توانند تمامی امورور مربوط به تجارت خود را اعم از دریافت و ارسال، بسته بندی، انبارداری، ترخیص کالا و انجام تمامی امور تشریفات گمرکی خود را به ما بسپارند.
انجام تمامی امور مذکور در سریعترین بازه زمانی ممکن انجام خواهد شد.

انجام بسته بندی، انبارداری و انجام تشریفات گمرکی در فریت بار مسافری

دیگر انواع فریت بار (حمل خرده بار)

همانطور که گفته شد بهترین و ارزان ترین روش جهت حمل خرده بار، فریت بار به صورت هوایی است. اما روش های دیگری نیز برای حمل خرده بار در کشور ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد که به شرح زیر است:

فریت بار زمینی

در حالی که فریت بار هوایی گزینه‌ای سریع و آسان برای جابجایی بار به نقاط مختلف دنیا است، اما برای خرده بارها هزینه‌های آن می‌تواند به صرفه نباشد. از طرف دیگر حمل و نقل زمینی خرده بار، به دلیل نیاز به کرایه یک ماشین کامل برای هر محموله، با چالش‌هایی روبرو است که آن را برای بسیاری از شرکت‌های فریت بار غیرمنطقی می‌کند.

فریت بار به صورت ریلی

در حال حاضر، حمل و نقل ریلی بار به اروپا، آمریکا، استرالیا و سایر نقاط جهان به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران با محدودیت‌های قابل توجهی روبرو است. این موضوع چالش‌های متعددی را برای صادرکنندگان ایرانی ایجاد کرده است.

اما با وجود چالش‌های موجود حمل و نقل ریلی به‌عنوان یک روش حمل و نقل امن، قابل اعتماد و مقرون به صرفه، پتانسیل قابل توجهی برای توسعه در ایران دارد. همچنین رفع تحریم‌ها و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ریلی، می‌تواند به افزایش ظرفیت حمل و نقل ریلی و تسهیل تجارت بین‌المللی ایران با سایر نقاط جهان کمک کند.

فریت بار توسط روش دریایی

حمل و نقل دریایی برای محموله‌های بزرگ و سنگین ایده‌آل است، اما این به این معنی نیست که برای محموله‌های کوچکتر مناسب نیست. درواقع بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل دریایی خدمات حمل بار به‌صورت LCL (Less Than Container Load) ارائه می‌دهند که در این روش، شما فقط فضایی را که برای بار خود نیاز دارید در یک کانتینر مشترک اجاره می‌کنید.

بنابراین اگر می‌خواهید بارهایی با وزن کمتر از 200 یا 300 کیلو را با کشتی حمل کنید، می‌توانید از روش LCL استفاده کنید. این روش به شما کمک می‌کند تا هزینه حمل و نقل خود را به طور قابل توجهی کاهش دهید.

فریت بار مسافری چیست؟ هزینه و مدارک لازم

مراحل انجام فریت بار مسافری

قبل از انجام هر کاری آشنایی با چگونگی روند و مراحل انجام کار بسیار ضروری است. در این قسمت به شرح مراحل فریت بار می‌پردازیم مراحلی که می‌بایست چند روز قبل از پرواز خود انجام دهید:

انتخاب شرکت حمل و نقل بین المللی معتبر جهت انجام فریت بار

برخی جهت ارسال خرده بار شرکت هواپیمایی را که با آن سفر می‌کنند انتخاب می‌کنند اما این امر الزامی نیست و بهتر است برای فریت بار مسافری از یک شرکت حمل و نقل کمک بگیرید. و این امر کاملا اختیاری است. شرکت راهبرد تجارت آسمان پارسیان با بیش از 15 سال سابقه در زمینه حمل و نقل، آماده ارائه کلیه خدمات هوایی به صورت Door To Door، فریت بار مســــــــــافری و مهاجرتی، تجاری، انجام صادرات و واردات انواع کالاهای فاسدشـدنی مانند دارو، میوه، گل، تجهیزات پزشـکی، صــنعتی و اقلام ترافیکی است.

انجام صادرات به صورت هوایی از ایران به اقصـــــی نقاط دنیا و واردات کالا از اروپا و آسیا، همچنین نماینده مستقیم خطوط هوایی ازجمله امارات، قطــــــر، تـرکیش، لوفتانـزا، ایـرفلوت، فلای دبـی، ایران ایر، ماهان و قشم ایر می‌باشد. جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بسته بندی اصولی بار فریت

از جمله عواملی که به صحت و سلامت بار شما و کاهش هزینه های تا رسیدن به مقصد کمک می‌کند، بسته بندی اصولی بار است. چرا که بسته بندی مهم ترین فاکتور در حفظ امینت کالا می‌باشد. از جمله خدماتی که شرکت راهبرد تجارت به صورت کاملا تخصصی و اصولی انجام می‌دهد بسته بندی کالاهای تجاری و غیرتجاری ( لوازم شخصی، البسه، ظروف، کیف، کفش) و ساخت انواع کارتن‌های اختصاصی جهت بسته بندی کالاهای خاص (آلات موسیقی، مبلمان، لوازم دکوراسیون و غیره) می‌باشد. کافی است با کارشناسان ما تماس بگیرید، در کوتاه ترین زمان ممکن کالاهای شمارا تحویل گرفته و در محل موردنظر یا انبار اختصاصی شرکت با توجه به نوع کالای شما آن را بسته‌بندی می‌کنند.

بسته بندی لوازم شخصی جهت فریت بار

نکته: انجام بسته بندی اصولی شما را از پرداخت هزینه های بیشتر به ایرلاین مورد نظر یا ریسک باز شدن کالا در گمرک و پرداخت هزینه جهت بسته بندی مجدد، مبرا می‌سازد.

انتقال بار به بخش کارگو فرودگاه امام خمینی

پس از انتخاب شرکت حمل و نقل و بسته بندی بار می‌بایست بار را به فرودگاه امام خمینی منتقل و درخواست خود را از طریق مسئول فریت بار جهت ورود بار به محوطه فرودگاه ثبت کنید.

تهیه و تکمیل مدارک جهت انجام فریت بار

تهیه، تکمیل و ارائه مدارک یکی از مهم ترین قدم ها برای انجام فریت بار می‌باشد. که کارشناسان ما تمامی اطلاعات لازم را جهت آماده سازی مدارک مربوطه در اختیار شما عزیزان می‌گذارند.

مدارک لازم جهت حمل خرده بار (فریت بار مسافری)

  • پاسپورت و همراه داشتن کپی آن
  • اصل شناسنامه به همراه کپی
  • بلیط پرواز
  • پکینگ لیست

انجام تشریفات گمرکی و صدور بارنامه

پس از انتقال به فرودگاه، انجام بازرسی های لازم و اخذ مجوزهای لازم ( اخذ مجوز در صورت نیاز که با توجه به ماهیت بار و قوانین کشور مقصد صورت می‌گیرد)، گمرک بر اساس وزن، تعداد و ماهیت بار، مجوزی (پته سبز رنگ) صادر می‌کند که شرکت حمل و نقل براساس آن ، بارنامه و تگ (برچسب) صادر می‌کند.

بارنامه فریت بار

داخل بارنامه تمامی اطلاعات مسافر مانند شماره تلفن و آدرس درج شده است. به همراه بارنامه یک تگ (برچسب) که یک کد 11 رقمی روی آن ثبت شده است؛ می‌باشد. 3 رقم آخر این کد، کد مربوط به شرکت هواپیمایی است که به روی بار چسبانده می‌شود. با وجود این برچسب به راحتی نوع بار، مبدا، مقصد و همچنین تعداد بسته ها مشخص می‌شود. به همین دلیل شناسایی بار بسیار راحت بوده و موجب می‌شود حین حمل و نقل هیچ مشکلی پیش نیاید. این برچسب توسط دایره فریت فرودگاه روی کالا چسبانده می‌شود.

  • تحویل بار به خطوط هوایی

پس از انجام تمامی امور و مراحل فوق، شرکت حمل و نقل موظف است که بهترین الاین را جهت فریت بار انتخاب و بار را به آن ها تحویل دهد.

  • پیگیری و پشتیبانی آنلاین فریت بار

پس از تحویل و بارگیری بار توسط لاین مورد نظر، شما می‌توانید وضعیت بار خود را به صورت آنلاین تا رسیدن به مقصد پیگیری کنید.

حمل و نقل آسان و مطمئن با بارنامه فریت بار

بارنامه فریت بار سندی است که برای حمل و نقل بار به‌صورت غیر همراه مسافر صادر می‌شود. این بارنامه حاوی اطلاعات مهمی مانند نام و نام خانوادگی مسافر، شماره بارنامه، نوع بار، مبدأ و مقصد، تعداد بسته‌ها و سایر جزئیات مربوط به حمل و نقل است.

همچنین شماره بارنامه یک کد 11 رقمی منحصر به فرد است که 3 رقم سمت چپ آن نشان دهنده کد شرکت هواپیمایی است. این کد به همراه برچسبی که روی بار چسبانده می‌شود، به شناسایی آسان بار در حین حمل و نقل و جلوگیری از هرگونه مشکلی کمک می‌کند.

در این راستا شرکت حمل و نقل راهبرد تجارت با ارائه خدمات فریت بار به شما کمک می‌کند تا با خیالی آسوده و بدون دغدغه، بار خود را به هر نقطه از جهان ارسال کنید. ما با سال‌ها تجربه در زمینه حمل و نقل بین‌المللی، به شما در تمام مراحل فریت بار، از جمله صدور بارنامه، بسته‌بندی، حمل و نقل و تحویل بار در مقصد یاری می‌رسانیم.

 

مهم‌ترین مدارک فریت بار به مقاصد مختلف

برای فریت بار، نیازی به جمع‌آوری مدارک پیچیده و زمان‌بر نیست. در اغلب شرکت‌های فریت بار فقط به چند مدرک ساده نیاز دارید:

  • کپی پاسپورت برای احراز هویت شما
  • کپی بلیط برای اثبات سفر شما
  • کپی کارت ملی برای احراز هویت ایرانی شما
  • آدرس و تلفن مقصد برای ارسال دقیق بار شما

همچنین هیچ محدودیتی برای اتباع ایرانی یا خارجی در فریت بار وجود ندارد. فقط کافی است ده روز قبل از تاریخ سفر خود، برای فریت بار اقدام کنید تا با خیالی آسوده بار خود را به مقصد مورد نظرتان ارسال کنید.

 

نکات مهم در فریت بار مسافری

اگر قصد انجام فریت جهت ارسال بار خود را دارید به نکات زیر توجه کنید:

  1. مسافران می‌توانند بار خود را توسط شرکتی غیر از شرکت هواپیمایی که برای سفرشان انتخاب کردند، فریت کنند.
  2. پته سبز گمرکی یا همان مجوز گمرکی را به شرکت حمل و نقل منتخب تحویل دهند و از اعتبار آن اطمینان حاصل کنند.
  3. گمرک جمهوری اسلامی ایران برای انجام امور گمرکی هزینه ای دریافت نمی‌کند و تنها برای صدور پته سبز رنگ گمرکی مبلغ 1000 تومان دریافت می‌کند. هزینه ای که می بایست حین انجام فریت بار پرداخت کنید برای صدور بارنامه است که توسط شرکت حمل و نقلی که این کار را انجام می‌دهد، دریافت می‌گردد.
  4. جهت فریت بار دقت کنید که کالا و بار شما جزو کالاهای ممنوعه نباشد چرا که در سالن فریت فرودگاه دچار مشکل خواهید شد.

کالاهای ممنوع در حمل خرده بار

  • تمامی لوازم و وسایلی که امنیت و ایمنی هواپیما را به خطر بیاندازد. مانند عطر، اسپری، الکل، لوازم آرایشی، سرکه و غیره
  • صلاح گرم و هرگونه تجهیزات نظامی مانند اسلحه و کلت
  • هرگونه فایل صوتی و تصویری که فاقد مجوز وزارت ارشاد باشد.
  • لوازم و وسایل قیمتی مانند طلا، نقره، عتیقجات، آثار هنری اصیل، نسخه های خطی، قالی و قالیچه های گرانبها و هرگونه لوازمی که جز آثار ملی، تاریخی و فرهنگی به حساب بیاید جزو کالاهای ممنوع در فریت بار محسوب می‌شود.

مزایای فریت بار

همانطور که در مطالب فوق به آن اشاره کردیم، حمل خرده بار مسافری از طریق هوایی بسیار به صرفه خواهد بود. این روش علاوه بر کم هزینه بود مزایای دیگری دارد که در ادامه ذکر می‌کنیم:

  • ارسال بار به مقصد در کوتاه ترین زمان
  • کم خطر بودن و اطمینان از امنیت و سلامت بار تا رسیدن به مقصد
  • انتخاب خطوط هوایی دلخواه و همکاری با شرکت های حمل و نقل معتبر

هزینه های فریت بار

برای تخمین هزینه های فریت بار مسافری عوامل بسیاری را باید در نظر بگیرید. اما در ادامه هزینه هایی را که می‌بایست جهت پرداخت در نظر بگیرید ذکر شده است:

  • هزینه های بسته بندی بار
  • هزینه حمل تا فرودگاه امام خمینی
  • هزینه تخلیه، بارگیری و انبارداری کالا
  • هزینه اخذ اسناد و مجوزهای لازمه در صورت نیاز جهت بسته بندی
  • هزینه صدور بارنامه توسط شرکت حمل و نقل

کارگو بار و فریت بار چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

کارگو بار و فریت بار دو اصطلاح رایج در صنعت حمل و نقل هوایی هستند که علی‌رغم شباهت‌های ظاهری، تفاوت‌های مهمی نیز دارند که در این متن به بررسی این تفاوت‌ها می‌پردازیم:

نوع هواپیما

  • فریت بار: با استفاده از هواپیماهای تجاری مسافربری حمل می‌شود.
  • کارگو بار: به وسیله هواپیماهای غول پیکر باری مانند بلوگا یا آنتونف 225 جابجا می‌شود.

زمانبندی تحویل و رزرو

  • فریت بار: نیازمند هماهنگی 2 هفته زودتر با شرکت‌های فریت بار برای تکمیل مراحل ارسال است. 2 تا 3 روز قبل از پرواز مسافر انجام می‌شود.
  • کارگو بار: زمانبندی انعطاف‌پذیرتری دارد و می‌توان آن را به‌طور دقیق‌تر تعیین کرد.

حجم و وزن بار

  • فریت بار: برای حمل بارهای با حجم و وزن کم تا متوسط مناسب است.
  • کارگو بار: برای حمل بارهای حجیم و سنگین ایده‌آل است.

هزینه

  • فریت بار: به دلیل استفاده از هواپیماهای مسافربری، معمولاً ارزان‌تر از کارگو بار است.
  • کارگو بار: با توجه به نوع هواپیما و حجم بار، قیمت بالاتری دارد.

خدمات

  • فریت بار: خدمات محدودی مانند بسته‌بندی و بارگیری ارائه می‌دهد.
  • کارگو بار: خدمات متنوعی مانند بسته‌بندی تخصصی، بیمه، ردیابی و گمرک را شامل می‌شود.

در مجموع انتخاب بین این دو روش به عوامل مختلفی مانند حجم و وزن بار، زمان تحویل مورد نظر، بودجه و نیازهای خاص شما بستگی دارد.

شفاف سازی و جزئیات هزینه‌های فریت بار به خارج از کشور

شرکت‌های فریت بار برای ارائه خدمات خود، تعرفه‌های مختلفی را بر اساس وزن بار در نظر می‌گیرند. در ادامه، به تفکیک وزن، به بررسی این تعرفه‌ها می‌پردازیم:

  • وزن تا ۴۵ کیلوگرم
  • ۴۵ تا ۱۰۰ کیلوگرم
  • ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم
  • بالای ۳۰۰ کیلوگرم

اما سوالی که برای بسیاری از مسافران پیش می‌آید، نحوه محاسبه دقیق هزینه‌ها است. در پاسخ به این سوال باید گفت که هزینه فریت بار، مجموعه‌ای از خدمات مختلف را شامل می‌شود که توسط شرکت فریت بار ارائه می‌شود که برخی از این خدمات عبارتند از:

  1. بسته‌بندی: شامل پکینگ حرفه‌ای و ایمن بار با استفاده از مواد مرغوب
  2. حمل و نقل: جابجایی بار از محل سکونت شما تا فرودگاه
  3. متریال: شامل کارتن‌های بسته‌بندی، پالت و سایر مواد مورد نیاز
  4. بارنامه: شامل هزینه‌های مربوط به شرکت هواپیمایی
  5. خدمات گمرکی: شامل تشریفات گمرکی و ترخیص بار در فرودگاه مقصد

لازم به ذکر است متاسفانه برخی شرکت‌ها در ابتدا فقط هزینه بارنامه را به مسافر اعلام می‌کنند، در حالی که این تنها بخشی از هزینه‌های فریت بار است. در نهایت با صدور بارنامه، مسافر با هزینه‌ای به مراتب بیشتر از آنچه پیش‌بینی کرده بود مواجه می‌شود.

بنابراین انتخاب یک شرکت فریت بار معتبر و قابل اعتماد، نقشی کلیدی در تجارتی امن و آسوده ایفا می‌کند. شرکتی که با ارائه شفاف و دقیق تمام هزینه‌ها، از بروز هرگونه مشکل و نارضایتی در آینده جلوگیری خواهد کرد. ازاین‌رو شرکت راهبرد تجارت با سال‌ها تجربه در زمینه حمل و نقل بین‌المللی، به‌عنوان یک شرکت فریت بار معتبر، تمام نیازهای شما را در این زمینه برآورده خواهد کرد.

چه عواملی بر روی هزینه کارگو یا فریت بار تاثیر دارد؟

عواملی همچون حجم، وزن، تعداد، ماهیت، ابعاد کالا و همچنین نوع بسته بندی، شرکت حمل و نقلی که با آن قرار داد میبندید، مجوزهای لازم جهت فریت، کشور مقصد و در نهایت نرخ ارز در هزینه های نهایی فریت بار بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

فرمول محاسبه هزینه حمل فریت بار

جهت محاسبه هزینه حمل در فرودگاه امام خمینی تمامی اطلاعات مربوط به حجم و وزن بار شما باید در نظر گرفته شود. یکی از عواملی که در کاهش هزینه های فریت بار بسیار موثر است، انتخاب لاین های داخلی جهت ارسال بار مسافری است. جهت محاسبه وزن حقیقی Gross Weight و وزن حجمی بار Volume weight را می بایست در نظر بگیرید.

در هواپیمایی دو نوع وزن بار محاسبه می شود : وزن حجمی و وزن اصلی بار لذا برای اقلامی مانند مبلمان و یخچال که وزن حجمی بالایی دارند وزن حجمی آن محاسبه می‌شود.

» فرمول محاسبه وزن حجمی برای هر کیلو بار:

فرمول محاسبه وزن حجمی در فریت بار

 فرمول محاسبه وزن بار در فریت بار هوایی

سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله مفصل به آن پرداختیم فریت بار راه حلی آسان، امن و مقرون به صرفه برای جابجایی اثاثیه منزل، لوازم شخصی و تجاری به هر نقطه از دنیا است و انتخاب روش مناسب فریت بار (هوایی، زمینی، دریایی) و شرکت فریت بار معتبر، نقشی کلیدی در تجربه‌ای امن و بدون دغدغه ایفا می‌کند.

شرکت راهبرد تجارت با سال‌ها تجربه در زمینه حمل و نقل بین‌المللی، مفتخر است که با ارائه خدمات متنوع فریت بار، شما را در این مسیر یاری رساند. ما با ارائه خدمات شفاف، مشاوره تخصصی و تعهد به مشتریان، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا تجربه‌ای ایده‌آل از فریت بار را برای شما رقم بزنیم. پس همین امروز با کارشناسان ما در راهبرد تجارت تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما در زمینه فریت بار بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

فریت بار مهاجر و فریت بار لوازم دانشجویی، کسانی که قصد مهارجرت یا تحصیل دارند برای کاهش هزینه های خود در مقصد جهت خرید لوازم مورد نیاز خود، اکثر وسایل ضروری را به صورت فریت مسافری با خود می‌برند.

  • عدد نشان داده شده توسط باسکول گمرک
  • وزن حجمی مطابق قوانین و ضوابط ایرلاین مورد نظر

روش فریت بار و کارگو همانند هم هستند که اغلب از طریق هوایی و دریایی انجام می‌شوند با این تفاوت که برای حمل لوازم شخصی و کالاهای غیرتحاری از هواپیماهای معمولی و گاهی حامل مسافر جهت جا به جایی بار استفاده می‌کنند اما هواپیماهای کارگو بسیار بزرگ و غول پیکر هستند که جهت حمل و نقل کالا و بارهای تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند و حامل مسافر نیستند مانند هواپیمای کارگو آنتونف ۲۲۵ یا بلوگا

.