کراس استافینگ یا کراس استاف | cross stuffing چیست؟ رایج ترین و پرکاربردترین روش حمل و نقل دریایی است که بسیاری از تاجران جهت صادرات و واردات کالا از آن استفاده می‌کنند. در ادامه دلایل استفاده از کراس استاف، تفاوت کراس استافینگ با ترانشیپ، هزینه های کراس استافینگ و همچنین عوامل موثر بر میزان هزینه های آن پرداخته ایم.

کراس استافینگ چیست؟

کراس استاف یا همان کراس استافینگ نوعی روش حمل و نقل دریایی است که برای انتقال بار میان دو کشتی و در برخی مواقع برای انتقال بار از یک کانتینر به کانتینر دیگر استفاده می‌شود. در واقع کراس استافینگ به جا به جایی کانتینرها از یک کشتی به کشتی دیگر یا انتقال بار از کانتینر فعلی به کانتینر دیگر گفته می‌شود. عملیات کراس استاف اغلب در بندر جبل علی واقع در امارات و در محل انبار یا به اصطلاح CFS (CONTAINER FREIGHT STATION) انجام می‌گردد. زمان لازم جهت انجام کراس استاف یک الی دو روز است که باید در تخمین بازه زمانی رسیدن کالا به مقصد اعمال شود.

دقت داشته باشید که باید قبل از رسیدن کشتی به بندر بارنامه، پکینگ لیست و اینویس (پروفرما) در اختیار شرکتی که وظیفه انجام کراس استافینگ برعهده دارد، قرار بگیرد تا به محض رسیدن کشتی عملیات انتقال بار، انجام تشریفات گمرکی و ارسال بار به سمت مقصد در کمترین زمان ممکن انجام شود.

همانطور که در بالا گفته شد این عملیات اغلب در امارات صورت می‌گیرد به همین دلیل تمامی مدارک و بارنامه های مورد نیاز به نام یک شرکت بازرگانی در امارات صادر می‌شود. اما سوالی که در اینجا مطرح خواهد شد این است که چه زمانی از کراس استافینگ استفاده می‌شود؟ آیا بهره‌مندی از این روش مقرون به صرفه است یا خیر؟ در ادامه به مهم ترین دلایل استفاده از کراس استاف و عوامل موثر بر هزینه های این روش پرداخته ایم.

 

کراس استافینگ

مهم ترین دلایل استفاده از روش کراس استافینگ و کاربرد آن

همیشه از روش کراس استافینگ به دلیل محدودیت ظرفیت بنادر استفاده می‌شود اما دلایل و موارد مهم دیگری که در ادامه به آن اشاره کردیم وجود دارد که این روش برای آن ها بسیار کاربرد دارد.

محدودیت ظرفیت بنادر جهت پهلو گرفتن کشتی حامل بار

یکی از مواردی که موجب می‌شود از روش کراس استافینگ برای حمل و نقل کالا استفاده شود محدودیت ظرفیت بنادر جهت پهلو گرفتن کشتی است. در صورتی که حجم کشتی حامل بار زیاد باشد در مکانی خارج از محدوده بندر و مقصد مورد نظر کانتینرها را به کشتی های کوچکتر با ابعاد کمتر انتقال می‌دهند و توسط این کشتی ها بار را در بندر مورد نظر تحلیه کنند. هنگامی که ظرفیت بندر مقصد برای پهلو گرفتن کشتی حامل بار محدود باشد تنها راه انتقال بار به کشور مورد نظر استفاده از روش کراس استاف می‌باشد.

عبور از تحریم های اقتصادی و سیاسی

همانطور که می‌دانید به دلیل اعمال تحریم های اقتصادی و سیاسی، صادرات و واردات کالا در برخی کشورها با محدودیت همراه است. بدین منظور اگر کشوری برای ارسال بار در مقصد مورد نظر تحریم باشد، نمی تواند به صورت مستقیم بار خود را ارسال کند به همین دلیل می بایست از روش کراس استافینگ استفاده بهرمند شود. در مواقعی که یک کشور در کشور مقصد تحریم است جهت دور زدن تحریم ها به یک کشور سوم برای ارسال کالای خود نیاز دارد. توجه داشته باشید که کشور ثالث نباید هیچ گونه تحریم و محدودیتی از سمت کشور مقصد نداشته باشد.

کشورهایی که در مقصد مورد نظر تحریم هستند بار خود را به کشور سوم ارسال می‌کنند تا محموله ها از یک کشتی به کشتی دیگر منتقل و بارگیری شود. به همین دلیل هم تجار و بازرگانان در جهت انجام صادرات و واردات کالا هیچ محدودیتی ندارند تنها باید تمامی شرایط را در نظر بگیرند و با توجه به آن مناسب ترین روش حمل و نقل را انتخاب کنند.

کراس استافینگ راه حلی برای مشکلات تجارت ایران

ایران به دلیل شرایط خاص سیاسی و اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه، از جمله کشورهایی است که به‌طور فزاینده‌ای از روش کراس استافینگ در تجارت بین‌الملل خود استفاده می‌کند.

در حقیقت موقعیت جغرافیایی ایران این کشور را در نقطه‌ای استراتژیک قرار داده است. دسترسی به مسیرهای آبی متعدد، پتانسیل بالایی برای تجارت دریایی ایجاد کرده است. با این وجود تحریم‌های اعمال شده از سوی برخی کشورها، موانعی را در مسیر تجارت مستقیم ایران با سایر نقاط جهان ایجاد کرده است.

اما کراس استافینگ به‌عنوان یک راه حل به تجار ایرانی کمک می‌کند تا با این چالش‌ها مقابله کرده و به فعالیت‌های تجاری خود ادامه دهند. در این روش کالاها پس از بارگیری در بنادر ایران، به کشتی‌های با پرچم سایر کشورها در بنادر ثالث منتقل می‌شوند. در نهایت این فرآیند به دور زدن تحریم‌ها و ارسال کالا به مقاصد مورد نظر کمک می‌کند.

نکات مهمی که در مورد عملیات کراس استافینگ باید بدانید

کراس استافینگ همان‌طور که گفته شد یک روش حمل و نقل بین‌المللی است که در آن، کالاها از یک کشتی به کشتی دیگر در یک بندر ثالث منتقل می‌شوند. این روش می‌تواند برای دور زدن تحریم‌ها، کاهش هزینه‌ها یا افزایش انعطاف‌پذیری در زنجیره تامین استفاده شود. اما نکات مهمی که باید قبل از استفاده از روش کراس استافینگ در نظر گرفته شوند که به‌طور کلی مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • اگر از روش کراس استافینگ برای دور زدن تحریم‌ و واردات کالاهای تحریم‌شده استفاده می‌کنید، باید بدانید احتمال توقیف محموله در کشور سوم بسیار بالا می‌باشد و این موضوع می‌تواند منجر به خسارات مالی سنگینی برای شما شود. بنابراین قبل از استفاده از کراس استافینگ برای واردات کالاهای تحریم‌شده، باید به‌طور کامل تحقیقات خود را انجام دهید و از قوانین و مقررات کشور ثالث مربوطه آگاه باشید.
  • کراس استافینگ به دلیل نیاز به تجهیزات خاص و جرثقیل برای بارگیری و تخلیه کالا، هزینه بیشتری نسبت به روش‌های دیگر حمل و نقل دارد. هزینه‌های جانبی مانند هزینه‌های بندری و هزینه‌های انبارداری نیز می‌توانند به افزایش هزینه‌های این روش حمل و نقل اضافه کنند.
  • به دلیل هزینه‌های بالای کراس استافینگ، قیمت کالاهایی که به این روش وارد کشور می‌شوند نسبتا بالا است. بنابراین اگر به‌دنبال کاهش قیمت تمام شده کالاهای خود هستید، ممکن است کراس استافینگ بهترین گزینه برای شما نباشد.
  • انتخاب یک شرکت حمل و نقل معتبر و باتجربه در زمینه کراس استافینگ بسیار مهم است. لذا یک شرکت حمل و نقل مناسب می‌تواند به شما در کاهش ریسک توقیف محموله، کاهش هزینه‌ها و تسریع در فرآیند حمل و نقل کمک کند. ازاین‌رو شرکت حمل و نقل بین المللی راهبرد تجارت، می‌تواند به شما در این زمینه کمک و راهنمایی کند.
  • بیمه کردن محموله در برابر خطرات احتمالی مانند غرق شدن کشتی، آتش‌سوزی و سرقت بسیار مهم است. همچنین بیمه می‌تواند به شما در جبران خسارات مالی در صورت بروز حادثه کمک کند.
  • قبل از استفاده از کراس استافینگ، باید به‌طور کامل با قوانین و مقررات کشورهای مبدا، مقصد و ثالث آشنا باشید. چراکه عدم آشنایی با قوانین و مقررات می‌تواند منجربه بروز مشکلاتی مانند توقیف محموله و جریمه‌های سنگین شود.

اما در مجموع کراس استافینگ می‌تواند یک روش مفید و کارآمد برای حمل و نقل کالا در شرایط خاص باشد. با این حال، قبل از استفاده از این روش باید به‌طور کامل موارد ذکر شده در بالا را مورد توجه قرار دهید.

هزینه کراس استافینگ و عوامل موثر بر آن

برای تخمین و برآورد هزینه در روش کراس استافینگ 3 عامل مهم باید در نظر گرفته شود. هزینه ارسال تا بندر کشور ثالث، هزینه عملیات کراس استاف (انتقال بار از کشتی به کشتی دیگر یا انتقال بار بین کانتینرها) و هزینه انتقال از بندر کشور ثالث به بندر کشور مقصد.

برای اطلاع از هزینه ها می بایست قبل از اقدام به حمل و نقل کالا، اطلاعات بار خود را به شرکت حمل و نقل یا فورواردهای مختلف ارسال و استعلام قیمت بگیرید. در این صورت می‌توانید پس از مقایسه قیمت های پیشنهادی، بهترین و به صرفه ترین پیشنهاد را انتخاب کنید.

عوامل دیگری بر هزینه های کراس استافینگ موثر است به طور مثال ممکن است کالای شما نیاز به دریافت مجوزهای خاص، بسته بندی یا تجهیزات خاصی جهت تخلیه و بارگیری مجدد داشته باشد. در این صورت هزینه ها افزایش می‌یابد. اگر بخواهیم به طور تقریبی اعلام هزینه کنیم، هزینه کراس استاف برای هر کانتینر 20 فوت حدود 300 الی 400 دلار و برای هر کانتینر 40 فوت 500 الی 600 دلار است.

مزایا و معایب کراس استافینگ

همانطور که در بالا گفته شد روش کراس استاف برای دور زدن و گذر از تحریم های سیاسی و اقتصادی بسیار کاربرد دارد و باعث می‌شود که بازرگانان برای صادرات و واردات کالا دچار محدودیت نشوند. تمامی روش هایی که در زمینه حمل و نقل مورد استفاده قرار میگیرد علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارند. کراس استافینگ نیز از این مقوله مستثنی نیست.

  • در این روش هنگام تخلیه و جابجایی کانتینرها از کشتی به کشتی دیگر نیاز به تجهیزات خاص و جرثقیل می‌باشد که هزینه بالایی دارند.
  • اگر از این روش برای دور زدن تحریم ها استفاده می‌کنید در نظر بگیرید که ممکن است بار شما در کشور ثالث توقیف شده و مشمول خسارت شوید.
  • با توجه به بالا بودن هزینه های کراس استافینگ باید بدانید که با افزایش قیمت کالاهای وارداتی در کشور مقصد مواجه خواهید شد.
  • جا به جایی و انتقال بار می‌بایست با دقت بسیاری انجام شود چرا که کوچکترین بی‌احتیاطی موجب خسارت جدی و آسیب به کالاها خواهد شد.

با وجود تمامی موارد گفته شده برخی مواقع می‌بایست از این روش استفاده کنید. در صورتی که هنگام تخلیه بار و انتقال آن از یک کانتینر به کانتینر دیگر یا از یک کشتی به کشتی دیگر دقت کافی صورت بگیرد احتمال آسیب به صفر می‌رسد. برنامه ریزی دقیق و اصولی در این روش بسیار مهم بوده که موجب می‌شود کالا صحیح و سلامت بدون هیچ گونه آسیبی به مقصد برسد. شرکت حمل و نقل بین المللی راهبرد تجارت با داشتن نماینده در کشور امارات و تجهیزات مورد نیاز و انجام پروژه های بی‌نقص cross stuffing آماده ارائه خدمات و انجام صفر تا صد پروژه های شما عزیزان است. اگر نیاز به مشاوره دارید به شماره های زیر تماس حاصل کنید با از طریق چت آنلاین اقدام نمایید.

تفاوت کراس استاف و ترانشیپ

در روش کراس استاف محتوای داخل یک کانتینر به کانتینر متعلق به خط کشتیرانی دیگر منتقل میشود در صورتی که در ترانشیپ کانتینرها از یک کشتی به کشتی دیگر منتقل می‌شوند. در روش کراس استافینگ تجهیزات خاصی مورد نیاز است به همین دلیل هزینه cross stuffing از ترانشیپ بالاتر است. علاوه بر این در ترانشیپ زمانی بارنامه (Switch B/L) صادر می‌شود که صاحب کالا برای ارائه به تعویض بارنامه نیاز داشته باشد. اما در کراس استاف می‌بایست بارنامه جدید سویچ بل توسط شرکت حمل و نقل بین المللی در کشور مبدا صادر می‌گردد.

سوالات متداول کراس استافینگ

کراس استافینگ از تریک دو واژه کراس Cross و فعل استاف Stuff تشکیل شده است. این واژه به مفهوم پرکردن است که در شرایط خاصی در حمل و نقل از آن استفاده می‌شود.

این روش اغلب در کشورهایی که در تحریم های سیاسی و اقتصادی همچون ایران هستند جهت صادر یا وارد کردن کالاهای تحریم شده استفاده می‌شود. چرا که برخی کالاها اجازه ورود مستقیم به کشور را ندارند. یکی دیگر از دلایل استفاده از این روش بندر مورد نظر ظرفیت پهلو گرفتن کشتی های بزرگ را ندارد.

CFS یا CONTAINER FREIGHT STATION انبار و ایستگاه انجام کراس استافینگ واقع در جبل علی در کشور امارات است.